Prejsť na obsah
Životný štýl

Naj vitamíny na imunitu pre posilnenie tela

Nie je horšieho pocitu, ako vypadnúť z tréningovej rutiny kvôli chorobe! Nakopnite počas sychravého obdobia svoj imunitný systém. Stačí pár rád a choroby vás budú odchádzať aj na jeseň.

imunita

Zimná chrípková epidémia dokáže poriadne rozhádzať každého športovca. Na čo si dávať pozor a ako pomôcť imunite prekonať toto náročné obdobie? Je to komplexný systém buniek, tkanív a orgánov. Pokiaľ sa stravujete jednostranne, do vášho organizmu sa dostáva málo činných živín. Váš imunitný systém slabne, čiže budete menej odolný voči rôznym ochoreniam. Veľa stresu, náhlenia sa tiež neprospieva.

Prečo je dôležité posilňovať imunitný systém?

Pre udržanie zdravia, ochranu a posilnenie imunitného systému je jedným z najdôležitejších vecí správne stravovanie bohaté na vitamíny a minerály.

Si to, čo ješ. Všetko je o strave. Ak sa náš imunitný systém dostane k správnym živinám, zvyšuje sa jeho aktivita a váš organizmus bude odolnejší voči rôznym infekciám a chorobám.

Silný imunitný systém denne bojuje proti:

  • Bakteriálnym infekciám
  • Vírusovým ochoreniam, chrípke
  • Zápalu črevnej sústavy
  • Stresu
  • Hrozbám prostredia, toxínom

Máte často pocit únavy, či priveľmi stresujúcu prácu? Ak vaša imunita, čiže ochrana klesá, tvorí sa menej bielych krviniek.Tam, kde by boli potrebné, nedokážu bojovať proti množiacim sa toxickým bunkám. Z dlhodobého hľadiska oslavená imunita a zlá životospráva dokážu zvýšiť riziko rakoviny. 

imunita

Oslabená imunita prejavy

  • Pri chronickom zápale nosných dutín alebo pľúc
  • Pri dodržiavaní diéty. Rysujete alebo máte histamínovú intoleranciu či iné stravovacie obmedzenia? Počas rysovačky obmedzujeme ovocie, zvyšujeme množstvá potravín bohatých na bielkoviny. Aj v takomto prípade je často oslabený imunitný systém. Dopĺňajte vitamíny a minerály, aby ste eliminovali okysľujúce účinky v dôsledku vyššieho príjmu bielkovín.
  • Pri nadmernej aktivite imunity, kedy bojuje s jej vlastnými bunkami. Dochádza k alergiám, sennej nádche, astme, črevným ochoreniam či alergiám na potraviny. 
  • V prípade oslabenia organizmu po operácii je tiež dôležitá konzumácia zeleniny a ovocia a vitamínových prípravkov so základnými vitamínmi na posilnenie imunity.

Ako naštartovať imunitu pomocou vitamínov 

Medzi najdôležitejšie vitamíny zvyšujúce imunitu patria medzi inými vitamíny B, C, D, E, resp. aj selén – kvôli svojmu antioxidačnému účinkuje potrebné vitamíny užívať každý deň? V zásade organizmus má určité potreby pre udržanie zdravia. Tie je zvyčajne potrebné mu zabezpečiť každý deň, hlavne v prípade vitamínov rozpúšťajúcich sa vo vode. Je dobré, ak sa to podarí zo stravy, ale ak nie, potom vo forme vitamínového doplnku.

Vitamín B

Vitamíny B zvyšujú odolnosť organizmu voči bakteriálnym infekciám. Podporujú správne fungovanie mozgových funkcií a trávenia. Najdôležitejšími zdrojmi vitamínu B sú vajcia, pečeň, celozrnné obilniny, ryby, droždie a zelenina.

Vitamín C

Chráni bunky, zmierňuje zápaly, pomáha predchádzať prechladnutiu. Vitamín C je aj veľmi silným antioxidantom, chráni bunky pred voľnými radikálmi, infekciami, prispieva k predchádzaniu ochorení srdca a rakoviny. Zvyšuje aj účinok vitamínov B a E. Nachádza sa v surovej zelenine a ovocí ako sú paradajky, paprika, brokolica, citrusy a zelená listová zelenina. Na prevenciu je potrebných minimálne 500mg účinnej látky.

Vitamín E

Má antioxidačný účinok a posilňuje imunitu. Organizmus chráni na bunkovej úrovni tým, že sa spája s molekulou kyslíka. Zabraňuje tomu, aby sa premenila na peroxid, čo je veľmi silný voľný radikál. Je nevyhnutný pre zdravé fungovanie buniek, ale znižuje aj riziko ochorení srdca. Najväčším zdrojom vitamínov E sú pšeničné klíčky, vajcia, orechy, pečeň, olivový olej a iné orechy, semená.

Vitamín D

Výskumy ukazujú, že nedostatok vitamínu D je spojený so zvýšenou autoimunitou a náchylnosťou k infekciám. Zohráva úlohu pri udržiavaní zdravia kostí, znižuje zápaly a novšie výskumy zistili súvislosť s cukrovkou a obezitou. Tvorí sa v našej pokožke pod vplyvom slnečného žiarenia, ale nachádza aj v losose, tuniaku a oleji z treščej pečene. Odporúčané množstvo je 2000IU.

imunita

Čo je najlepšie na posilnenie imunity

Posilnenie imunitného systému je možné podporiť aj našou každodennou stravou a koreniami. Pozrime sa na niekoľko príkladov.

Zázvor

V ajurvédskej medicíne je pravidelná, každodenná konzumácia zázvoru základom silného imunitného systému. Jeho koreň a éterické oleje v ňom podporujú obranyschopnosť organizmu, pôsobia protizápalovo a antimikrobiálne. Je vynikajúci pri infekciách dýchacích ciest, nachladnutí, ale má aj povzbudzujúci účinok na trávenie. Používa sa aj na prečistenie lymfatického systému, na zabránenie nahromadenia toxínov a na očistenie organizmu. Môže sa pripraviť ako čaj, ale je vynikajúci aj do hlavných jedál a nápojov.

Oregano

Éterický olej oregana má vďaka svojmu vysokému obsahu flavonoidov a trieslovín liečivé účinky a posilňuje imunitu. Vďaka svojim hlavným účinným látkam, tymolu a karvakrolu, je považovaný za antibakteriálny, je možné ho použiť pri infekciách dýchacích ciest a tráviacej sústavy. Odporúča sa však konzumovať ho aj proti plesniam, vírusom a parazitom. Môže sa použiť ako korenie alebo aj v rámci aromaterapie.

Ženšen

Použitím stoniek, listov a koreňa ženšenu je možné zvýšiť odolnosť organizmu voči ochoreniam a infekciám. Fungovaniu nášho imunitného systému pomáha tak, že pôsobí na imunitné bunky (B, T bunky, makrofágy, atď.). Podľa viacerých štúdií, kde aplikovali 200mg ženšenu, klesol počet prípadov prechladnutí a ukázal sa ako účinný aj pri prevencii chrípky.

Echinacea

Echinacea

Jednou z najviac skúmaných bylín je echinacea purpurová. Jej najväčší prínos bol v prípade opakujúcich sa infekcií. Aj štúdia vykonaná v roku 2012 ukázala, že tí, ktorí užívali echinaceu, boli menej prechladnutí. Stimuluje imunitný systém, hlavne pri akútnych infekciách horných dýchacích ciest. Pre dosiahnutie účinku sa odporúča 1 g sušených listov.

Baza

Bobule a kvety bazy sa v liečiteľstve používajú už tisíce rokov proti prechladnutiu, chrípke a zápalom. V odbornom časopise Journal of International Medical Research publikovali, že ak sa podarí začať používať bazu do 48 hodín od objavenia sa ochorenia, trvanie chrípky sa skrátilo vo výraznej miere, o 4 dni. Odporúča sa vypiť denne 2-3 dávky bazového čaju, ktorý keď pripravujeme z listov, použime 10 g, ak z kvetov bazy, tak 2 polievkové lyžice.

Cesnak

Jeho primárnou účinnou látkou je alicín, ktorý je účinný proti baktériám aj vírusom. Všeobecne sa odporúča 1 strúčik cesnaku denne a ako vedľajší účinok sa významne zníži pravdepodobnosť výskytu rakoviny hrubého čreva a žalúdka.

Čaj

Výskumom, ktorý uskutočnili na Harvardskej univerzite zistili, že osoby, ktoré vypili denne 5 šálok čierneho čaju počas dvoch týždňov, mali v organizme desaťkrát viac antivírusového interferónu. Tento účinok je spôsobený aminokyselinou L- theanín, ktorá sa nachádza v zelenom aj čiernom čaji.

imunita

Ako zvýšiť imunitu pomocou športu? 

Buďte veľa na čerstvom vzduchu! Treba žiť aktívne a hýbať sa pravidelne.Siahnite po činnosti, pri ktorej sa riadne zapotíte. Pot totiž pomáha vyplavovať toxíny. Podľa možnosti si vyberte takú pohybovú činnosť, pri ktorej sa čo najviac spotíte, pretože potenie pomáha vyplavovať toxíny. Počas športu rastie v krvnom obehu počet buniek makrofágov, ktoré ničia baktérie a vírusy, čím sa dosahuje účinok posilnenie imunity. Šport je však aj veľmi dobrou činnosťou na riadenie stresu a dodáva energiu.

Multivitamínové produkty BioTechUSA

Pre prísun veľkej väčšiny vitamínov potrebných pre organizmus pomocou jedného výrobku sa oplatí užívať multivitamíny.

One a day

Ide o základný multivitamínový prípravok, ktorý obsahuje 12 druhov vitamínov a 10 druhov minerálov. Nachádzajú sa v ňom aj vitamíny A, C, E, D a B. Odporúča sa už od veku 12 rokov.

Multivitamin for Women

2 tabletami denne je možné zabezpečiť vitamíny a minerály potrebné pre ženský organizmus. S obsahom 7 druhov antioxidantov podporuje imunitný systém a účinne pomáha udržiavať krásu vlasov a pokožky.

Multivitamin for Men

Komplexný multivitamínový prípravok vyvinutý špeciálne pre mužov s aminokyselinami, výťažkami z ovocia a zeleniny, ako napr. horký pomaranč, pšeničná tráva, petržlen, brusnica. 2 tabletkami denne sa do organizmu dostáva 12 druhov vitamínov, 10 druhov minerálov, 14 druhov antioxidantov a 5 druhov aminokyselín.

Daily Pack

Profesionálne zostavený multivitamínový balíček, ktorý obsahuje multivitamínovú a multiminerálovú tabletku, tabletku vitamínu C, kapsulu vápnika a horčíka, Q10, oleja z hroznových semien a rybieho oleja. Je to výrobok s vyšším obsahom účinných látok zostavený vyslovene pre osoby žijúce aktívny život, vrcholových športovcov.

Vitamin C 1000

Vitamin C 1000 s bioflavonoidmi obsahuje okrem kyseliny askorbovej aj šípky, citrónovú kôru a bazový kvet, ktoré sú tiež vynikajúcim zdrojom vitamínu C. Na udržanie zdravia sa užíva 1 tableta denne, avšak pri oslabenom imunitnom systéme, pri fajčení a zvýšenej potrebe vitamínu C je možné dávku zvýšiť.

Spirulina

Riasy sú jednou z najobľúbenejších potravín ázijských národov. Nachádza sa v nich 4000 druhov účinných látok, sú vynikajúcim antioxidantom, posilňovačom imunity, aplikujú sa pri nedostatku železa a pre pacientov s alergiami. Obsahujú látku fykocyanín, ktorý pomáha odbúravať histamín. Odporúčané dávkovanie je 2×4 tablety denne.

Vitamín E

Vitamín E je jedným z najlepších antioxidantov, ktorý prispieva k ochrane buniek pred oxidačným stresom, ale je nevyhnutý aj pre športovcov pre regeneráciu.účinkuje aj proti starnutiu. Jedná mäkká želatínová kapsula obsahuje 200 mg vitamínu E, čo je ľahko spracovateľné množstvo.

Nezabudnite teda: ak ste neradi chorľavý alebo neradi chodíte k lekárovi alebo by ste sa radi vyhli rôznym zápalom a alergiám, vždy sa starajte o zdravie svojho imunitného systému a jeho výživu vhodnými vitamínmi a minerálmi!